vrijdag 12 maart 2010

Japan voor Jettie

This month it was Jettie's turn to receive quilties. She chose for the theme Japan and left the size free. You can see all results at our Tegendraads blog.
I picked the Wisteria for my quiltie. I looked through my book on crest symbols, using those with a Wisteria I started sketching, I've added 2 of my sketches below. I used one of the sketches as a pattern to cut a stencil. I stenciled with pearl white paint onto handdyed purplish blue cotton. After drying and heatsetting I put 1 layer of organza on each flower, stitched the outlines and then cut away the excess with the soldering iron and also added some details to let the white shine through. Put a bit of tule onto the background before freehand quilting, I wanted to create a Wisteria leaf motif.







Deze maand was het de beurt van Jettie om onze mini quiltjes te ontvangen. Kijk op het Tegendraads blog om alle gemaakte quiltjes te zien. Jettie had gekozen voor het thema Japan en had het formaat vrij gelaten. Ik ben eerst een door mijn boek met crest symbolen gaan bladeren en koos toen voor de blauwe regen. Aan de hand van crest symbolen met blauwe regen ben ik gaan schetsen, ik heb een paar van m'n schetsjes geplaatst. Ik heb van de schets met 3 bloemtrossen een sjabloon gesneden en met parelmoelwitte verf gesjabloneerd op paarsigblauwe handgeverfde stof. Na drogen en fixeren heb ik over de bloemtrossen 1 laagje organza gelegd en doorgestikt, waarna ik het teveel weer heb weggebrand met de soldeerbout. ook heb ik wat details gebrand zodat het wit tevoorschijn komt. Op de achtergrond heb ik lila tule gelegd en vervolgens het geheel gequilt in een motief dat het loof van de blauwe regen moet voorstellen.


Geen opmerkingen: